|
Bahasa: EN | BM |

Panduan Komprehensif Untuk Tudung Pemasak Pada 2024

Panduan Komprehensif Untuk Tudung Pemasak Pada 2024

  3 more

Tudung julat

Tudung renjer, juga dikenali sebagai tudung julat, ialah perkakas dapur yang membersihkan persekitaran dapur. Ia dipasang di atas dapur dapur dan dengan cepat boleh mengeluarkan sisa dari dapur dan asap minyak yang dihasilkan semasa memasak yang berbahaya kepada tubuh manusia dan membuangnya ke luar rumah. Pada masa yang sama, ia memeluwap dan mengumpul asap minyak untuk mengurangkan pencemaran, membersihkan udara, dan mempunyai fungsi perlindungan keselamatan anti-toksik dan kalis letupan.

Tudung julat perlu dibersihkan dengan kerap. Pembersihan mudah tidak dapat menghilangkan kesan minyak. Ejen pembersih profesional mesti digunakan untuk membersihkan tudung julat.

Latar belakang
Pada zaman awal, kipas ekzos digunakan untuk memanaskan dapur. Walaupun kipas ekzos boleh mengeluarkan kebanyakan asap minyak di dapur, ia tidak dapat menyelesaikan pencemaran seluruh dapur oleh asap minyak yang dihasilkan semasa memasak. Asap minyak yang terhasil semasa memasak mengandungi banyak bahan yang berbahaya kepada tubuh manusia. Kalau lama orang bekerja dalam bilik yang penuh dengan asap minyak, banyak penyakit akan berlaku.

Menurut laporan penyelidikan WHO, daripada 4.3 juta orang yang mati akibat pencemaran udara dapur pada tahun 2012, 34% mengalami strok, 22% daripada penyakit paru-paru obstruktif kronik dan 26% daripada penyakit jantung iskemik, dan kira-kira 6% meninggal dunia akibat kanser paru-paru. .

Dalam projek penyelidikan mengenai penilaian risiko penyakit yang diterbitkan dalam jurnal perubatan British terkenal The Lancet, pencemaran udara dapur (asap) telah disenaraikan sebagai bahaya kesihatan terbesar selepas hipertensi, merokok dan alkohol. Bilangan orang yang mati setiap tahun akibat terhidu berterusan asap dari kebakaran dapur adalah lebih daripada jumlah kematian akibat malaria, batuk kering dan AIDS.

Kajian ke atas petani Cina yang diterbitkan dalam Journal of the National Cancer Institute di Amerika Syarikat juga mengesahkan kesan pencemaran udara dapur terhadap kesihatan manusia. Para saintis China dan Amerika yang mengambil bahagian dalam kajian itu meninjau lebih daripada 20,000 petani di Wilayah Yunnan dan mendapati bahawa kebarangkalian petani yang tidak mempunyai peralatan pengudaraan di rumah mereka menghidap kanser paru-paru adalah kira-kira dua kali ganda berbanding mereka yang telah menambah cerobong atau peralatan pengudaraan. rumah mereka. Penyelidik berkata bahawa menggunakan dapur tanpa peralatan pengudaraan adalah lebih kurang sama seperti merokok dari segi tahap menyebabkan kanser paru-paru.

Orang Timur mempunyai struktur pemakanan yang berbeza daripada orang Barat, jadi jenis, gaya dan susun atur peralatan dapur di dapur sangat berbeza daripada di negara Barat. Orang timur adalah negara yang memberi perhatian kepada makanan. Dalam pemprosesan makanan, menggoreng, menggoreng, memasak dan menggoreng, menyumbang sebahagian besar. Oleh itu, asap minyak di dapur Oriental adalah sangat besar, yang dengan mudah menjadikan persekitaran dapur berminyak dan sukar dibersihkan. Oleh itu, hud julat telah menjadi mesin penting untuk mengubah persekitaran dapur. Ia mengubah persekitaran dapur dan mengurangkan kemudaratan yang disebabkan oleh asap minyak kepada persekitaran dapur dan kesihatan manusia.

Klasifikasi utama
Mengikut penampilan, tudung julat boleh dibahagikan kepada tiga jenis: satu ialah tudung julat Cina, yang kedua ialah tudung julat Eropah, yang ketiga ialah jenis sedutan sisi, dan yang keempat ialah mesin pintar multimedia. [1] Ia juga boleh dibahagikan kepada jenis ekzos atas, jenis ekzos sisi dan jenis ekzos bawah. [2-3]

tudung julat Cina
Terutamanya dibahagikan kepada tudung julat sedutan cetek dan dalam yang lama, terutamanya jenis sedutan cetek adalah objek utama penghapusan. Ia adalah kipas ekzos biasa yang secara langsung mengeluarkan asap minyak ke luar. Masalah terbesar tudung sedutan dalam ialah ia mengambil ruang, bising, mudah terkena kepala, menitis minyak, dan asap minyak tidak boleh dibersihkan. Mereka mempunyai hayat perkhidmatan yang singkat, menyusahkan untuk dibersihkan, dan menyebabkan pencemaran yang besar kepada alam sekitar.

tudung Eropah
Gunakan penapisan mesh minyak berbilang lapisan {5-7 lapisan} untuk meningkatkan kuasa motor untuk mencapai kesan terbaik. Kuasa am melebihi 200 watt. Ciri-ciri: penampilan cantik, harga mahal, sesuai untuk kumpulan pengguna mewah. Kebanyakannya adalah mesh minyak penapis mesh rata dan struktur pemasangan gantung.

Jenis sedutan sisi
Kelebihannya ialah ia tidak mudah untuk memukul kepala, penampilan bergaya, port sedutan dekat dengan titik penjanaan asap minyak, kesan sedutan dan ekzos adalah baik, dan orang muda menyukainya. Jika reka bentuk tidak baik, bahagian bawah mudah untuk mengumpul minyak, dan bahagian yang dibangkitkan mudah menjejaskan operasi.

27 May 2024